E-MATRIX

MatrixRF Fraksjonell skinresurfacing er en videreutvikling av
den tradisjonelle CO2-laser skinresurfacing (LSR)

FORDELENE

Fordelen med MatrixRF fremfor tradisjonelle LSR er at behandlingen er langt mildere, helbredelsesprosessen er enklere og raskere og risiko og bivirkninger er mindre. Til gjengjeld er det ofte nødvendig å gjenta MatrixRF 2-3 ganger med noen måneders mellomrom for å oppnå de samme resultater.
Prinsippet for behandlingen er at MatrixRF lager noen mikroskopiske sår i det øverste laget i huden. Dette stimulerer til regenerering av hudens øverste lag samt en oppstramming av bindevevet. Enkelt sagt får du utjevnet rynker og arr samtidig som du får spensten i huden tilbake. Hudskader forårsaket av overdrevent soling, brune flekker, store porer, etc. vil også forsvinne ved behandlingen og du vil få en flottere og renere hud. Det er det øverste hudlaget som blir forbedret, og det er derfor ikke snakk om et ansiktsløft.

ETTER BEHANDLINGEN

Rett etter behandlingen føler du at det brenner i huden, og det er godt å ha en ispose på som kjøler. Den behandlede huden blir rød og litt hevet, men det er ingen synlige sår å se. Du kan få en følelse av at rynker eller arr allerede ser jevnere ut, men det skyldes hevelsen, og det endelige resultatet sees først etter noen måneder.

MODNINGSFASEN

6-7 dager etter inngrepet føles huden normal igjen. Den er fortsatt noe sår, og skal derfor beskyttes mot vind og vær. Unngå direkte sol og kulde. Bruk fortsatt fuktighetskrem, eventuelt med solfaktor.

Det er viktig å lytte til huden: Føles den tørr, er det behov for mer fuktighetskrem. Modningsfasen varer 4-6 uker, først da har overhuden grodd fullstendig og har sin naturlige styrke igjen.

BEHANDLINGEN

Behandlingen utføres med Syneron fraksjonert MatrixRF. MatrixRF gir en svært kontrollert forbrenning av huden over en hel mengde små mikroskopiske punkter. Under tilhelingen av de mikroskopiske sårene vil det skje en utskiftning av det ytterste hudlaget, samtidig med en mild oppvarming av underhuden, slik at bindevevet blir stimulert til å danne nye faste elastiske fibre. Noen steder kan man være interessert i å gå dypere, for eksempel rundt dype furer på lepper, rundt arr, eller hvis du ønsker å fjerne små knuter eller vorter i huden.

MatrixRF føles som små nålestikk i huden. For å unngå smerte, kan man ta en smertestillende tablett en time før behandlingen er planlagt. Etter behandlingen kan huden kjøles ned med ispose, noe som også reduserer smertene. Det er også mulig å sette en lokalbedøvelse, som kan være særlig nødvendig ved behandling av ømfintlige områder som på lepper eller rundt øynene.

Behandlingen tar ca. 20-30 minutter.

HELINGSFASEN

Den brennende følelsen i huden avtar i løpet av få timer, og deretter kan huden føles litt sår, men det er ingen reell smerte fra huden. Det vil være hevelse i noen dager etterpå, spesielt hvis behandlingen er gitt rundt øynene eller munnen. Hevelsen forebygges ved å holde noe kaldt på huden.

Det er viktig at du i de første dagene er svært nøye med å smøre huden med en fuktighetskrem (helst uten parfyme og konserveringsmidler). Ellers kan du oppleve at de behandlede områdene kommer til å føles som en tynn, hard plate på huden. På 3-4. dagen etter behandling, vil hevelsen bli borte og huden kan flasse av.

Når du tar på huden kan det kjennes som fint sandpapir. Det er viktig å fortsette med fuktighetskrem i de neste dagene da det hjelper med tilhelingsprosessen.

ETTER BEHANDLINGEN

For at fettet skal bli fjernet mer effektivt fra behandlingsområdet, anbefaler vi lett trening/gå turer på minst 30 minutter rett etter behandlingen for å benytte de frie fettcellenes energi.

FAKTA

Hvilke kremer skal jeg bruke?

I den første uken etter behandlingen har du behov for en krem som er noe fetere enn den kremen du vanligvis bruker. Unngå kremer som er tilsatt parfyme, da det kan gi irritasjon og kan føre til utvikling av allergi.
Du skal også unngå kremer som virker oppstrammende og peeling-kremer. Disse inneholder ofte stoffer som er lokalirriterende og forsinker tilhelingsprosessen.

De viktigste grunnreglene er å bruke en god fuktighetskrem hver morgen og kveld, solfaktor om man skal ut i solen og rense huden godt hver kveld før man legger seg. Bruk milde renseprodukter da alkohol og lignende kan gjøre huden tørr og irritert.

Komplikationer til MatrixRF

Ved bruk av MatrixRF lages det små mikroskopiske sår i de øverste hudlagene og det vil alltid være en risiko for infeksjon med enten bakterier eller virus. Dersom man får infeksjon vil huden bli rød, øm og det vil oppstå hevelse samt eventuelt feber. Man er ikke i tvil dersom det har oppstått infeksjon da det oppleves som en plutselig forverring eller tilbakegang i tilhelingsprosessen.

Risikoen for infeksjon er størst i de første dagene etter bahndlingen og kan lett behandles med antibiotika. Har man tendens til hyppige herpes utbrudd kan det være nødvendig med en forebyggende behandling mot herpesvirus. Depigmentering, det vil si nedsatt eller manglende brunfarge i huden, er en meget sjelden bivirkning som skjer hvis behandlingen har vært svært aggressiv. Man kan da forsøke å få frem farge ved soling eller solarium, ellers er det ikke noe umiddelbart behandlingstilbud.
Arrvev, som etter forbrenning, kan oppstå dersom MatrixRF brukes av personer uten nok kunnskap eller autorisajon.

Når kan jeg bruke sminke?

Når den første helingsfase er over og huden føles hel, kan du begynne å bruke sminke. Det er som regel 3-4 dager etter behandlingen.

I de første ukene er man mest opptatt av å kunne dekke eventuell rødme. Det finnes ulike foundations som er bra til dette. Ellers kan du bruke den sminken du vanligvis bruker til daglig.

Informasjon og samtykke

Etter at du har lest denne skriftlige informasjonen vil du få en muntlig informasjon om behandlingen i forbindelse med undersøkelsen, og muligheten til å stille spørsmål.

Du kan gjerne ta med deg en venn eller pårørende til undersøkelsen.